Jönnek a gázos Volvók & átadták Magyarország első LNG töltőállomását

Habár manapság az elektromos hajtástól hangos a gépjárműipar, a hosszú távú fuvarozásban használt nehéz-tehergépkocsik esetében ez az alternatíva egyelőre szóba sem jöhet. Ezen a téren a cseppfolyósított földgáz (LNG) jelentheti a gyors kiugrási lehetőséget a gázolaj rabságából. Hazánkban is egyre több fuvarozó érdeklődik az LNG-üzemű tehergépkocsik iránt, amely keresletet nagymértékben fokozhat a június végén megnyílt első hazai LNG-t is kínáló töltőállomás.

A Volvo Trucks 2017-ben mutatta be sorozatgyártásra kész LNG-üzemű motorját, az FH LNG és FM LNG modellek értékesítését pedig 2018 tavaszán kezdte meg. A kategóriatársak gázmotorjai Otto-elven, vagyis szikragyújtással működnek, ezzel szemben a Volvóé dízel elven, tehát kompressziógyújtással. Ezt úgy valósítja meg, hogy az összesűrített levegőbe először egy pici gázolajat fecskendez a rendszer, ez meggyullad, majd ebbe az égő elegybe fecskendezi be a metángázt. A svéd gyártó azért választotta ezt a technológiát, hogy a dízelmotorokéval megegyező vezethetőséget, tüzelőanyag-hatékonyságot és megbízhatóságot biztosíthasson. A Volvo Trucks szakemberei szerint az ő LNG-motorjuk 15-25 százalékkal kevesebb tüzelőanyagot fogyaszt, mint a hagyományos gázmotorok. A környezetvédelmi előnyöket illetően pedig cseppfolyósított földgáz használatával tartálytól a kerékig számítva húsz, míg cseppfolyósított biogáz (LBG) esetén közel száz százalékkal csökken a szén-dioxid-terhelés a dízelüzemű járművekéhez képest. Amennyiben hidrogénezett növényi olajat (HVO) alkalmaznak gázolaj helyett, akkor a száz százalék is elérhető.

A technológia elterjedését segítheti elő a június végén átadott első magyarországi ilyen típusú töltőállomás Szigetszentmiklóson, az M0-ás körgyűrű 19-es kilométerénél található pihenőnél. A fejlesztésnek köszönhetően hazánk becsatlakozik az európai transzatlanti hálózat (TEN-T) korridorjába, az egyik folyosót 550 kilométerrel, a másikat 420 kilométerrel meghosszabbítva. A kút új korszakot nyit a hazai árufuvarozásban, hiszen ennek köszönhetően a magyar üzemeltetőknek is lehetőségük nyílik környezetbarát, LNG-üzemű haszonjárművek beszerzésére, amelyek akár 1500 kilométeres hatótávval is rendelkezhetnek. A szigetszentmiklósi töltőpont kivitelezése a PAN-LNG Projekt részeként valósult meg, amelyet korábban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatható projektjei közé választottak. A projekt elsődleges célja az LNG alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra-hálózat magyarországi kiépítésének előkészítése és az első töltőpontok fizikai megvalósítása, valamint azok ellátásának biztosítása. A beruházás összköltsége meghaladja az 1,2 millió eurót, amelynek 85 százaléka uniós forrásból valósult meg. A közforgalmú LNG és LCNG töltőállomás építését a Pannon Fuel Kft. valósította meg. A töltőpont tesztelése május elején kezdődött és közel egy hónapig tartott. Ennek során semmilyen komplikáció, vagy probléma nem lépett fel, így a szigetszentmiklósi kút az előírásoknak megfelelő, biztonságos műszaki háttérrel várhatja a földgázzal közlekedő autósokat és fuvarozókat. A töltőállomás prémium minőségű LCNG üzemanyagot kínál a gázüzemű járművek számára, valamint a klíma semleges BioLNG is megjelenik a kínálatban.

Forrás: rollingtons.hu; panlng.eu